Sesja finałowa w Akademii Zarządzania
W dniach 21-22 czerwca 2023 r., uczestnicy wszystkich siedmiu grup, w projekcie Akademia Zarządzania w Administracji Publicznej, wzięli udział w sesji finałowej „Przywództwo w administracji publicznej – wyzwania i trendy przyszłości”.
Sesja finałowa
Celem sesji była:
- wymiana wiedzy i doświadczeń w obszarze przywództwa w administracji publicznej,
- rozwój kompetencji przywódczych uczestników sesji.
Program sesji
W pierwszym dniu sesji uczestnicy wysłuchali wystąpienia na temat przywództwa w czasach BANI. Współczesny świat opisywany jest jako Brittle (kruchy), Anxious, (niespokojny), Non-linear (nieliniowy) oraz Incpreceptible (niezrozumiały). Poruszono temat trendów w przywództwie odnoszących się do kluczowych postaw i umiejętności liderów: adaptacyjności, zmiany perspektywy, wsparcia, budowania autentycznych relacji z zespołem oraz tworzenia odpowiedniej kultury zaufania i poczucia bezpieczeństwa. Wskazano na zmiany w dynamice pracy organizacji, które zmuszają zarówno zespoły jak i liderów do akceptacji ciągłych zmian i zwiększania elastyczności procesów w organizacjach.
W drugiej części dnia zrealizowano sesje wymiany wiedzy i doświadczeń, które koncentrowały się na tematach: skuteczny feedback, motywowanie pracowników, komunikacja oraz rozwój. W trakcie panelu eksperckiego: Trendy w przywództwie, kompetencje i wyzwania przyszłości, poruszone zostały kwestie kompetencji przyszłości tj.: adaptacyjność, kreatywność, umiejętności komunikacji. Zwrócono także uwagę na potrzebę własnego rozwoju oraz rolę liderów we wspieraniu rozwoju kluczowych kompetencji w zespołach i budowaniu odpowiednich kultur organizacyjnych. Uczestnicy wzięli udział również w warsztatach: W stronę przywództwa przyszłości, w trakcie których dyskutowano w jakim kierunku powinno ewoluować przywództwo w administracji publicznej i jak to robić w praktyce.
W drugim dniu sesji finałowej uczestnicy pracowali w grupach warsztatowych:
- Nowa era feedbacku budowanie kultury organizacyjnych opartych na dialogu i zaufaniu
- Przywództwo oparte na autentyczności o budowaniu zdrowych relacji w miejscu pracy
- Zarządzanie adaptacyjnością, kreatywnością i innowacyjnością zespołu
- Wspieranie odporności psychicznej liderów i pracowników administracji publicznej
- How to lead in chaos and uncertainty?
Co dalej?
Sesja finałowa potwierdziła dużą potrzebę rozwoju kompetencji, wymiany wiedzy i doświadczeń menedżerów średniego szczebla zarządzania. Zaangażowanie, innowacje, przestrzeń do wymiany doświadczeń i odpowiedzialność za proces własnego rozwoju, w kontekście potrzeb instytucji administracji publicznej, to obserwowane w trakcie realizacji Akademii, kluczowe aspekty współczesnych programów kształcenia kadry menedżerskiej administracji.
Program kształcenia w projekcie dobiegł końca, ale zgodnie z najlepszymi praktykami w zarządzaniu projektami – teraz jest czas na przygotowanie rekomendacji, które posłużą budowaniu nowych propozycji szkoleniowych. Wszystkim osobom zaangażowanym w realizację projektu Akademii Zarządzania w Administracji Publicznej, bardzo dziękujemy za wspólne 5 lat pracy! Doceniamy fakt, że w trudnych warunkach pandemii i niepewnej sytuacji geopolitycznej, po wybuchu wojny na Ukrainie, byliście Państwo z nami i wspieraliście rozwój projektu. Uczestnikom dziękujemy za zaangażowanie, wytrwałość, inspiracje i za to, że wspólnie z Państwem osiągnęliśmy sukces. Spotykamy Państwa w różnych miejscach naszej administracji, znamy Państwa doświadczenie i doceniamy potencjał oraz pasję, z którą realizujecie codzienne wyzwania. Za doświadczenie wspólnej służby na rzecz obywateli naszego kraju – BARDZO DZIĘKUJEMY!
Akademia Zarządzania w Administracji Publicznej
Akademia Zarządzania w Administracji Publicznej to projekt rozwijania umiejętności i podnoszenia kompetencji zarządczych kadry średniego szczebla zarządzania w administracji publicznej. Projekt jest realizowany w partnerstwie z Finnish Institute of Public Management Ltd (HAUS) i University of Public Service (UPS).
Celem projektu jest:
- poprawa jakości zarządzania w instytucjach administracji publicznej,
- wzmocnienie kompetencji kadry zarządzającej administracji publicznej.
Adresat projektu
Projekt obejmował wsparciem instytucje administracji rządowej (ministerstwa, urzędy centralne, wojewódzkie i jednostki podległe). Uczestnikami projektu byli przedstawiciele kadry zarządzającej średniego szczebla w instytucjach administracji publicznej (tj. z-cy dyrektorów departamentów, biur, zespołów; naczelnicy, itd.), wykazujący potrzebę rozwijania umiejętności i podnoszenia wiedzy w zakresie wskazanym w opisie celu projektu.
Finansowanie projektu
Projekt wdrażany był w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, oś priorytetowa: IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, działanie: 4.2. programy mobilności ponadnarodowej.
Więcej na temat projektu na stronie internetowej Akademii Zarządzania.