Service design w Akademii Zarządzania w Administracji Publicznej
W dniach 10-11 stycznia 2023 r., w ramach projektu Akademia Zarządzania w Administracji Publicznej, odbyła się piąta sesja krajowa dla grupy VII. Temat spotkania: Metody angażowania użytkowników w tworzenie usług publicznych.
Tematyka sesji
Program sesji obejmował następujące zagadnienia:
- budowa kultury otwartości, zaangażowania i dialogu,
- myślenie projektowe: design thinking (empatia – dla kogo?, diagnoza potrzeb – po co?, generowanie pomysłów – co?, prototypowanie – jak?, testowanie – czy?)
- serwis design (proces, przestrzeń, ludzie).
Podczas zajęć uczestnicy poznali różne metody angażowania i facylitacji społecznej, które prowadzą do głębszego, wielopoziomowego poznania omawianego tematu oraz umożliwiają stworzenie nowych rozwiązań, czerpiących z wielu perspektyw. Pobudzenie otwartej dyskusji, łączenie wielu pomysłów powstałych w grupie i kreatywne wypracowanie rozwiązań jest istotą Design Thinking Jam, którego uczestnicy doświadczyli drugiego dnia warsztatów.
Co to jest service design? Dlaczego warto stosować?
Service design (projektowanie usług) to metodyka tworzenia usług z wykorzystaniem podejścia zorientowanego na użytkownika (user-centered) i myślenia projektowego (design thinking). Jest to podejście skoncentrowane na człowieku (Human-Centered Design, które dąży do takiej organizacji usług, aby zapewnić jak najlepsze doświadczenia użytkownikom przy jednoczesnej efektywności ich świadczenia. Dodatkowo bierze pod uwagę doświadczenia pracowników organizacji, a także innych ważnych dla procesu interesariuszy i samego usługodawcy.
Service Design może być wykorzystany do tworzenia nowych usług oraz optymalizacji już istniejących na zewnątrz oraz wewnątrz organizacji. Celem service design jest zatem usprawnianie działań organizacji: np. planowanie, komunikacja, infrastruktura oraz procesy wspierające, tak aby usługa mogła być realizowana w sposób jak najlepszy dla użytkownika i jak najbardziej efektywny dla organizacji.
Akademia Zarządzania w Administracji Publicznej
Akademia Zarządzania w Administracji Publicznej to projekt rozwijania umiejętności i podnoszenia kompetencji zarządczych kadry średniego szczebla zarządzania w administracji publicznej. Projekt jest realizowany w partnerstwie z Finnish Institute of Public Management Ltd (HAUS) i National University of Public Service (NUPS).
Celem projektu jest:
- poprawa jakości zarządzania w instytucjach administracji publicznej,
- wzmocnienie kompetencji kadry zarządzającej administracji publicznej.
Adresat projektu
Projekt obejmuje wsparciem instytucje administracji rządowej (ministerstwa, urzędy centralne, wojewódzkie i jednostki podległe). Uczestnikami projektu są przedstawiciele kadry zarządzającej średniego szczebla w instytucjach administracji publicznej (tj. z-cy dyrektorów departamentów, biur, zespołów; naczelnicy, itd.), wykazujący potrzebę rozwijania umiejętności i podnoszenia wiedzy w zakresie wskazanym w opisie celu projektu.
Finansowanie projektu
Projekt wdrażany jest w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, oś priorytetowa: IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, działanie: 4.2. programy mobilności ponadnarodowej.
Więcej na temat projektu na stronie internetowej: https://akademiazarzadzania.ksap.gov.pl/