Zakres szkolenia
UmiejętnościTytuł szkolenia
Styl korespondencji urzędowej - poprawny, przyjazny, komunikatywny
Termin
Czas trwania
16 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 10.00–17.00
Forma zajęć
elementy wykładu, pogadanka, prezentacja, ćwiczenia redakcyjne, rozmowa moderowana, elementy burzy mózgówLiczba uczestników
15Koszt
850.00 PLNAdresat
• pracownicy urzędów redagujący rozmaite pisma do odbiorców zewnętrznych i wewnętrznych • pracownicy urzędów tworzący akty prawne • kadra kierownicza urzędów średniego szczebla • pracownicy urzędów zajmujący się obsługą obywateli
Cele
• zwiększenie kompetencji językowych urzędników • przekazanie podstawowych informacji z zakresu stylistyki ze szczególnym uwzględnieniem stylu urzędowego • doskonalenie umiejętności praktycznego stosowania zasad komunikatywnego i poprawnego redagowania pism urzędowych
Efekty szkolenia
• poznanie cech odmiany urzędowej języka i nabycie umiejętności rozpoznawania ich w tekście • poznanie cech stylu komunikatywnego i nabycie umiejętności stosowania ich w praktyce • umiejętność skutecznego doboru środków językowych ze względu na założony cel komunikacyjny
Program
SZKOLENIE REKOMENDOWANE PRZEZ SZEFA SŁUŻBY CYWILNEJ
- Styl urzędowy na tle innych odmian funkcjonalnych współczesnej polszczyzny; cel i temat pism urzędowych
- Cechy stylu urzędowego – zalety i wady
- Rola nadawcy i odbiorcy w komunikacji urzędowej
- Cechy komunikatywnego stylu: jasność, prostota, zwięzłość, konstrukcyjność, konkretność, dynamiczność, stosowność
- Jasność tekstu, czyli zrozumiałość – językowe środki wyrażania
- Prostota, czyli przeciwieństwo zawiłości – językowe środki wyrażania
- Zwięzłość, czyli treściwość
- Konstrukcyjność, czyli spójność
- Konkretność, czyli obrazowość
- Dynamiczność, czyli działanie
- Stosowność, czyli odpowiedniość
- Rola poprawnego języka; błędy istotne z punktu widzenia zrozumiałości przekazu
- Układ graficzny, czyli przejrzystość tekstu
- Podsumowanie – najważniejsze cechy udanego tekstu urzędowego