Zakres szkolenia
UmiejętnościTytuł szkolenia
Zaawansowane wyszukiwanie informacji – poziom I
Termin
07-03-2017, 08-03-2017, 27-04-2017, 28-04-2017
Czas trwania
15 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 9.00-15.30
Forma zajęć
mini-wykłady, ćwiczenia indywidualne, ćwiczenia komputeroweLiczba uczestników
15Koszt
1000.00 PLNProwadzący
Patrycja Hrabiec-HojdaAdresat
- asystenci, osoby na stanowiskach sekretarskich
- urzędnicy odpowiedzialni za pozyskiwanie informacji
- pracownicy biur analiz rynku, informacji
- pracownicy działów kadr
Cele
- zwiększenie skuteczności w odnajdywaniu potrzebnych informacji
- przyśpieszenie czasu potrzebnego na realizację bieżących zadań związanych z monitoringiem informacji
Efekty szkolenia
- poznanie technik zaawansowanego wyszukiwania w wyszukiwarkach Google, Bing, Yandex i inne
- nabycie umiejętności budowania odpowiednich kwerend wyszukiwawczych i posługiwania się odpowiednimi narzędziami
- zdobycie wiedzy z zakresu źródeł, oceny i weryfikacji informacji
Program
BLOK I Wstęp do zaawansowanego wyszukiwania informacji
- Kreatywność podstawą dobrego wyszukiwania: ćwiczenia
- Podstawy języków informacyjno- wyszukiwawczych oraz rodzaje źródeł informacji – jak dobierać języki i źródła w zależności od tematu
- Budowa strategii wyszukiwania informacji – tworzenie strategii dla kilku tematów z wykorzystaniem techniki map myśli
- Dodatki do przeglądarki Google Chrome oraz Mozilla Firefox ułatwiające wyszukiwanie i organizację informacji
- Budowa własnego zaplecza informacyjnego
BLOK II Zaawansowane narzędzia wyszukiwawcze
- Google Hacking – od wyszukiwania zaawansowanego przez budowanie złożonych zapytań do wyszukiwania specjalistycznego w wyszukiwarkach tematycznych Google
- Alternatywy dla Google
- Internet ukryty (Deep web) – co to jest, jak można go przeszukiwać
- Praktyczne ćwiczenia dotyczące wyszukiwania, pozwalające na utrwalenie materiału
BLOK III Pozyskiwanie informacji o osobach i firmach
- Narzędzia do wyszukiwania ludzi
- Specjalistyczne wyszukiwarki przeznaczone do mediów społecznościowych
- Weryfikacja firm w sieci (bazy, rejestry, weryfikacja firm zagranicznych)
BLOK IV Pozyskiwanie informacji o rynku
- Elektroniczne bazy danych – bazy dziedzinowe, faktograficzne, bibliograficzne, abstraktowe, pełno tekstowe – jak dobierać i gdzie szukać baz danych
- Repozytoria cyfrowe jako źródło informacji