Zakres szkolenia

Umiejętności

Tytuł szkolenia

Zaawansowane wyszukiwanie informacji – poziom I

Termin

07-03-2017, 08-03-2017, 27-04-2017, 28-04-2017

Czas trwania

15 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 9.00-15.30

Forma zajęć

mini-wykłady, ćwiczenia indywidualne, ćwiczenia komputerowe

Liczba uczestników

15

Koszt

1000.00 PLN

Adresat

  • asystenci, osoby na stanowiskach sekretarskich
  • urzędnicy odpowiedzialni za pozyskiwanie informacji
  • pracownicy biur analiz rynku, informacji
  • pracownicy działów kadr

Cele

  • zwiększenie skuteczności w odnajdywaniu potrzebnych informacji
  • przyśpieszenie czasu potrzebnego na realizację bieżących zadań związanych z monitoringiem informacji

Efekty szkolenia

  • poznanie technik zaawansowanego wyszukiwania w wyszukiwarkach Google, Bing, Yandex i inne
  • nabycie umiejętności budowania odpowiednich kwerend wyszukiwawczych i posługiwania się odpowiednimi narzędziami
  • zdobycie wiedzy z zakresu źródeł, oceny i weryfikacji informacji

Program

BLOK I  Wstęp do zaawansowanego wyszukiwania informacji           

  • Kreatywność podstawą dobrego wyszukiwania: ćwiczenia
  • Podstawy języków informacyjno- wyszukiwawczych oraz rodzaje źródeł informacji – jak dobierać języki i źródła w zależności od tematu
  • Budowa strategii wyszukiwania informacji – tworzenie strategii dla kilku tematów z wykorzystaniem techniki map myśli
  • Dodatki do przeglądarki Google Chrome oraz Mozilla Firefox ułatwiające wyszukiwanie i organizację informacji
  • Budowa własnego zaplecza informacyjnego

BLOK II Zaawansowane narzędzia wyszukiwawcze  

  • Google Hacking – od wyszukiwania zaawansowanego przez budowanie złożonych zapytań do wyszukiwania specjalistycznego w wyszukiwarkach tematycznych Google
  • Alternatywy dla Google
  • Internet ukryty (Deep web) – co to jest, jak można go przeszukiwać
  • Praktyczne ćwiczenia dotyczące wyszukiwania, pozwalające na utrwalenie materiału

BLOK III  Pozyskiwanie informacji o osobach i firmach          

  • Narzędzia do wyszukiwania ludzi
  • Specjalistyczne wyszukiwarki przeznaczone do mediów społecznościowych
  • Weryfikacja firm w sieci (bazy, rejestry, weryfikacja firm zagranicznych)

BLOK IV Pozyskiwanie informacji o rynku     

  • Elektroniczne bazy danych – bazy dziedzinowe, faktograficzne, bibliograficzne, abstraktowe, pełno tekstowe – jak dobierać i gdzie szukać baz danych
  • Repozytoria cyfrowe jako źródło informacji