Zakres szkolenia
Prawo pracy i HRTytuł szkolenia
Zmiany w zakresie umów o pracę, nowe obowiązki informacyjne oraz zasady stosowania pracy zdalnej
Termin
9.09.2022
Czas trwania
6 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy) godz. 9.00-14.00
Forma zajęć
Szkolenie onlineLiczba uczestników
25Koszt
450.00 PLNProwadzący
Monika FrączekAdresat
- pracownicy działów kadr,
- kierownicy tj. naczelnicy wydziałów, dyrektorzy departamentów,
- radcowie prawni zajmujący się sprawami pracowniczymi
Cele
- poinformowanie o zmianach w prawie pracy,
- usystematyzowanie wiedzy na temat zmian
Efekty szkolenia
- zapoznanie się z zakresem nowelizacji przepisów,
- praktyczna ocena zakresu dodatkowych obowiązków, do realizacji których trzeba się przygotować
Program
Zmiany w zakresie zawierania umów o pracę, a także zmiany warunków zatrudnienia:
- Jakie dane określające pracodawcę trzeba będzie podawać w umowie o pracę?
- Jak będzie się określało datę nawiązania stosunku pracy?
- Jak będzie się określało miejsce pracy w umowie o pracę po zmianie przepisów, w szczególności w przypadku podjęcia pracy zdalnej?
- Czy zakaz zakazywania dodatkowego zatrudnienia będzie miał wpływ na pracodawców z obszaru administracji publicznej?
Na jakich zasadach pracownik (urzędnik) będzie mógł wnioskować o zmianę określonych warunków zatrudnienia?
- Jak pracodawca będzie musiał zareagować na taki wniosek?
- Czy nieudzielenie odpowiedzi na wniosek będzie wykroczeniem?
- Jaka ochrona będzie przysługiwała pracownikowi (urzędnikowi), który będzie się domagał zmiany warunków zatrudnienia na nowych zasadach?
Nowe obowiązki informacyjne wobec pracowników:
- W jakim terminie i na jakich zasadach trzeba będzie przekazywać nowym pracownikom (urzędnikom) informacje o warunkach zatrudnienia?
- Jakie warunki trzeba będzie spełnić, żeby informacja mogła być przekazana w postaci elektronicznej?
- Czy podanie takich informacji będzie wpisane na listę obowiązków pracodawcy?
- Jakie informacje trzeba będzie przekazać pracownikowi (urzędnikowi)?
- Czy pracujący zdalnie będą mieli dłuższe informacje?
- O czym trzeba będzie informować w razie wyjazdów zagranicznych?
- Na jakich zasadach trzeba będzie aktualizować przekazaną informację?
- Czy pracownikom (urzędnikom) zatrudnionym w dniu wejścia w życie zmian trzeba będzie przekazać dodatkowe informacje?
- Czy nieudzielenie informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia będzie wykroczeniem?
- W jakie sposób trzeba będzie informować o wolnych stanowiskach pracy i możliwości awansu?
Szczególny obowiązek informacyjny – podawanie przyczyny wypowiedzenia umowy na czas określony:
- Na jakich zasadach wypowiadanie umów na czas określony zostanie zrównane z wypowiadaniem umów na czas nieokreślony?
- Czy trzeba będzie podawać przyczynę wypowiedzenia, gdy umowa zostanie wypowiedziana przed wejściem w życie zmian w przepisach?
Szczególny obowiązek przekazania dodatkowych informacji i dokumentów:
- Jakie dodatkowe dokumenty trzeba będzie przekazać pracownikom (urzędnikom) gdy u pracodawcy zostanie wprowadzona prewencyjna kontrola obecności alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu?
- Jakie dodatkowe dokumenty trzeba będzie przekazywać nowemu pracownikowi (urzędnikowi) zatrudnionemu na stanowisku objętym kontrolą prewencyjną?
Zasady stosowania pracy zdalnej na podstawie nowych przepisów:
- Jak się będzie wprowadzało pracę zdalną jako element organizacji pracy, w tym zatrudnionym pierwotnie do pracy stacjonarnej?
- Jak długo można będzie stosować telepracę, jeżeli obowiązywała u danego pracodawcy?
- Na jakich zasadach będą wprowadzane: porozumienie dotyczące zasady wykonywania pracy zdalnej lub regulamin wykonywania pracy zdalnej?
- Jakie postanowienia trzeba będzie, a jakie można będzie w nich zawrzeć?
- Czy można będzie stosować pracę zdalną, gdy u pracodawcy nie obowiązuje porozumienie ani regulamin wykonywania pracy zdalnej?
- Jakie obowiązki będzie miał pracodawca wobec pracującego zdalnie?
- Jakie będą zasady zwrotu kosztów pracy zdalnej? Jakie koszty będą obowiązkowe do zwrotu, a jakie będą podlegały negocjacjom?
- Jakie będą wymagania w zakresie bhp przy wykonywaniu pracy zdalnej?
- Jakie dokumenty trzeba będzie sporządzić przed dopuszczeniem pracownika (urzędnika) do wykonywania pracy zdalnej i gdzie je przechowywać?
- Czy pracodawca będzie mógł nakazać zakończenie pracy zdalnej?
- Czy pracownik (urzędnik) będzie mógł zażądać powrotu do pracy stacjonarnej i na jakich zasadach?
- Jakie będą zasady kontroli pracownika (urzędnika) wykonującego pracę zdalną?
- Czy będzie można kontrolować trzeźwość pracującego zdalnie?
- Jakie będą skutki, gdy pracodawca w trakcie kontroli stwierdzi nieprawidłowości?
- Za jakie nieprawidłowości i w jakim trybie pracodawca będzie mógł „odebrać” pracownikowi (urzędnikowi) pracę zdalną?
W jakich sytuacjach pracownik (urzędnik) będzie składał co do zasady wiążący wniosek o pracę zdalną?
- Czym taki wniosek będzie się różnił od wniosku o elastyczną organizację pracy?
- Czy pracodawca będzie musiał uwzględnić wniosek o pracę zdalną? W jakich przypadkach będzie mógł odmówić i ile będzie miał na to czasu?
- Czy pracodawca będzie mógł „odebrać” pracę zdalną wykonywaną na co do zasady wiążący wniosek pracownika (urzędnika)?
Na jakich zasadach pracodawca będzie mógł wydać polecenie pracy zdalnej?
- W jakich sytuacjach pracodawca będzie mógł wycofać polecenie pracy zdalnej?
Na jakich zasadach pracownicy (urzędnicy) będą mogli korzystać z pracy zdalnej okazjonalnej?
- Jaki będzie wymiar pracy zdalnej okazjonalnej?
- Czy pracodawca będzie musiał zaakceptować wniosek o pracę zdalną okazjonalną?
- Czym praca zdalna okazjonalna będzie się różnić od standardowej pracy zdalnej?
- Czy informację o korzystaniu z pracy zdalnej okazjonalnej trzeba będzie wpisać w świadectwie pracy?