Tytuł szkolenia
Czas pracy w administracji publicznej - wybrane zagadnienia praktyczne (ważne wyroki i stanowiska)
Czas trwania
6 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy) godz. 9.00-14.00
Forma zajęć
Szkolenie online
Liczba uczestników
25
Koszt
500.00 PLN
Adresat
- pracownicy działów kadr,
- kierownicy tj. naczelnicy wydziałów, dyrektorzy departamentów,
- radcowie prawni zajmujący się sprawami pracowniczymi
Cele
- pomoc uczestnikom w zgodnym przepisami, wykładnią i orzecznictwem stosowaniem przepisów dotyczących czasu pracy,
- wskazówki odnośnie możliwych rozwiązań praktycznych problemów, w tym w zakresie prowadzenia ewidencji czasu pracy pracowników,
- podsumowanie skutków zmian w przepisach o czasie pracy wprowadzonych w ramach nowelizacji Kodeksu pracy
Efekty szkolenia
- zapoznanie się z obowiązującymi przepisami oraz wykładnią dotyczącą czasu pracy,
- poszerzenie oraz uporządkowanie posiadanej wiedzy,
- pomoc w stosowaniu posiadanej wiedzy w praktyce i stosowaniu nowych rozwiązań prawnych
Program
- Jakie są zasady planowania czasu pracy w administracji publicznej? w tym:
- Gdy pracownik (urzędnik) podejmie zatrudnienie w trakcie okresu rozliczeniowego?
- Jak poprawnie wyliczyć wymiar czasu pracy, gdy pracownik (urzędnik): zmieni wymiar etatu lub zmieni system czasu pracy w trakcie okresu rozliczeniowego? (stanowisko MRiPS)
- Jak planować niedzielę i święto pracownikom zmianowym? (stanowisko PIP)
- Jak planować czas pracy, gdy święto przypada w sobotę? (11 listopada 2023 r.) Jak poprawnie wyznaczyć inny dzień wolny?
- Jakie będą skutki, gdy pracownik np. zachoruje w dniu, który został wyznaczony jako wolny z tytułu 5-dniowego albo przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy? (stanowisko MRiPS)
- Dostępne w urzędach i innych instytucjach systemy i rozkłady czasu pracy – na jakich zasadach mogą być stosowane i usprawniać pracę? w tym:
- Na jakich zasadach zmienia się systemy i rozkłady czasu pracy pracownika (urzędnika)?
- Czym różni się wniosek o zmianę systemu lub rozkładu czasu pracy na podstawie wniosku o elastyczną organizację pracy od wniosku o „zwykłą” zmianę systemu albo rozkładu czasu pracy?
- Gdzie się przechowuje wnioski i zmianę systemu lub rozkładu czasu pracy w ramach elastycznej organizacji pracy, a gdzie inne wnioski?
- Jakie są skutki nieprzestrzegania procedury postępowania z wnioskiem o elastyczną organizację pracy? (stanowisko PIP)
- Jakie są zasady tworzenia harmonogramów czasu pracy w zależności od systemu oraz rozkładu czasu pracy pracownika (urzędnika), a także zasady ich podawania do wiadomości pracowników (urzędników)? Kto jest za to odpowiedzialny? (stanowiska MRiPS oraz PIP)
- Czy harmonogramy czasu pracy mogą być zmieniane po podaniu ich do wiadomości pracowników (urzędników)? Na jakich zasadach? (stanowisko MRiPS)
- Jaki rodzaj pracy uzasadnia wprowadzenie zadaniowego czasu pracy?
- Jak wprowadzić zdaniowy czas pracy dla pojedynczego pracownika (urzędnika)?
- Jak planuje się czas pracy w systemie zadaniowego czasu pracy?
- Czy pracownikowi (urzędnikowi) zatrudnionemu w zadaniowym czasie pracy można wyznaczyć konkretną godzinę np. na spotkanie z przełożonym?
- Jakie dokumenty tworzy się dodatkowo w systemie zadaniowego czasu pracy i gdzie się je przechowuje?
- Jak się prowadzi ewidencję czasu pracy pracownikom (urzędnikom) zatrudnionym w zadaniowym czasie pracy?
- Jak poprawnie stosować ruchomy czas pracy?
- Jak poprawnie ewidencjonować godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy w ruchomym czasie pracy? (stanowisko MRiPS)
- Czy można połączyć dwa rodzaje ruchomego czasu pracy?
- Jak zapewniać odpoczynek dobowy w ruchomym czasie pracy?
- Kiedy ma miejsce praca nadliczbowa?
- W podstawowym systemie czasu pracy?
- W równoważnym systemie czasu pracy?
- W ruchomym czasie pracy?
- W zadaniowym czasie pracy?
- Jakie są ograniczenia w polecaniu pracy nadliczbowej?
- Ograniczenia ze względu na okresy odpoczynku,
- Czy w urzędach/jednostkach trzeba oddawać równoważny okres odpoczynku?
- Ograniczenia ze względu na pozostałe limity,
- Ile maksymalnie można polecić godzin nadliczbowych w okresie rozliczeniowym?
- Czy absencje pracownika (urzędnika) wpływają na limit nadgodzin? (stanowisko MRiPS),
- Jakie są skutki przekroczenia limitu?
- Ograniczenia ze względu na fakt pełnienia funkcji rodzicielsko – opiekuńczych,
- Ograniczenia ze względu na niepełnosprawność,
- Jakie są zasady organizowania czasu pracy pracownika (urzędnika) niepełnosprawnego w czasie oczekiwania na kolejne orzeczenie o niepełnosprawności? (stanowisko BON)
- Na jakich zasadach pracownik niepełnosprawny może pracować w godzinach nadliczbowych? Jakie może być orzeczenie lekarza w tej kwestii i jak zgodę lekarza należy interpretować w zależności od treści orzeczenia? (stanowisko MRiPS)
- Ograniczenia ze względu na zatrudnienie w systemie weekendowym (stanowisko PIP)
- Jakie są zasady rekompensowania pracy w godzinach nadliczbowych w zależności od pragmatyki, która jest stosowana w urzędzie/jednostce?
- Jakie są zasady rekompensaty pracy w dniu wolnym w zależności od pragmatyki, która jest stosowania w urzędzie/jednostce?
- Jakie są odrębności w rekompensowaniu pracy nadliczbowej kadrze kierowniczej urzędów/jednostek?
- Jakie są zasady wyjść prywatnych i innych zwolnień od pracy? w tym:
- W jakiej postaci ma być złożony wniosek o wyjście prywatne?
- Czy przełożony musi godzić się na wyjścia prywatne?
- Jakie jest termin na odpracowanie wyjścia prywatnego?
- Jakie są ograniczenia w odpracowywaniu wyjść prywatnych? (stanowiska MRiPS)
- Jak poprawne zaznaczyć wyjścia prywatne i ich odpracowanie w ewidencji czasu pracy pracownika (urzędnika)?
- Jakie są zasady odpracowania wyjścia prywatnego przez pracowników objętych zakazem albo ograniczeniem wykonywania pracy nadliczbowej oraz innych pracowników (urzędników), którzy co do zasady nie mogą pracować dłużej niż 8 godzin na dobę? (stanowiska BON, MRiPS oraz PIP)
- Jakie „wyjścia” ciężarnych i pracowników niepełnosprawnych nie wymagają odpracowania?
- Na jakich zasadach zwalnia się od pracy pracowników (urzędników) z powodu siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych?
- Czy dokumenty potwierdzające uprawnienie do zwolnienia od pracy np. wnioski o urlop okolicznościowy, zaświadczenie ze stacji krwiodawstwa można i trzeba przechowywać razem z ewidencją czasu pracy? (stanowisko UODO i MRiPS),
- Jak rozliczać i ewidencjonować pracę ponadwymiarową pracownika (urzędnika) zatrudnionego na część etatu? (orzecznictwo Sądu Najwyższego)
- Jakie są zasady polecania, rozliczania i ewidencjonowania dyżuru? w tym:
- Czy każdy pracownik (urzędnik) może dyżurować?
- Jaka jest rekompensata dyżuru? (orzecznictwo Sądu Najwyższego)
- Kto decyduje o formie rekompensaty za dyżur? (orzecznictwo Sądu Najwyższego)
- W jakich przypadkach za dyżur nie przysługuje rekompensata?
- Jak ma się dyżur do okresu odpoczynku? (orzecznictwo Sądu Najwyższego i stanowisko MRiPS),
- Jak się rozlicza czas pracy, gdy pracownik (urzędnik) brał udział w szkoleniach?
- Za jakie działania związane ze szkoleniami pracodawca (przełożony) może dostać mandat w razie kontroli PIP?
- Jak się rozlicza czas pracy w podróży służbowej?
- Jak rozliczyć czas pracy, gdy pracownik (urzędnik) podróżował po godzinach pracy albo w dniu wolnym? (stanowisko MRiPS)
- Jak się traktuje przemieszczanie się między miejscami pracy w przypadku pracy zdalnej częściowej? (stanowisko MRiPS)
- Jak się rozlicza czas pracy w podróży służbowej, gdy pracownik (urzędnik) jest zatrudniony w ruchomym czasie pracy? (stanowisko MRiPS)
- Jak się rozlicza czas pracy w podróży służbowej gdy pracownik (urzędnik) jest zatrudniony w zadaniowym czasie pracy? (stanowisko MRiPS)
- O której godzinie pracownik (urzędnik) ma się stawić w pracy, jeżeli zakończył podróż służbową w porze nocnej? W jakim przypadku jadąc – pracownik (urzędnik) odpoczywał? (stanowisko MRiPS)
- Czy w ewidencji czasu pracy trzeba zaznaczać dni pracy zdalnej i stacjonarnej w przypadku wykonywania częściowej pracy zdalnej oraz zaznaczać pracę zdalną okazjonalną? (stanowisko MRiPS)
|