Zakres szkolenia

Prawo pracy i HR

Tytuł szkolenia

Dokumentacja pracownicza po nowelizacji przepisów prawa pracy

Termin

07-11-2023

Termin

7.11.2023

Czas trwania

6 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy) godz. 9.00-14.00

Forma zajęć

Szkolenie online

Liczba uczestników

25

Koszt

500.00 PLN

Prowadzący

Monika Frączek

Adresat

  • pracownicy działów kadr,
  • kierownicy tj. naczelnicy wydziałów, dyrektorzy departamentów,
  • radcowie prawni zajmujący się sprawami pracowniczymi

Cele

  • pomoc uczestnikom w zgodnym przepisami, wykładnią i orzecznictwem stosowaniem przepisów dotyczących tworzenia, gromadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej,
  • zaktualizowanie wiedzy uczestników na temat wymaganych dokumentów gromadzonych w dokumentacji pracowniczej po nowelizacji przepisów prawa pracy,
  • przekazanie uczestnikom wskazówek dotyczących poprawnego prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej

Efekty szkolenia

  • zapoznanie się z obowiązującymi przepisami oraz wykładnią dotyczącą prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej oraz najważniejszych dokumentów wchodzących w jej zakres,
  • poszerzenie i uporządkowanie posiadanej wiedzy po nowelizacji przepisów prawa pracy,
  • pomoc w stosowaniu posiadanej wiedzy w praktyce

Program

  1. Jaki jest zakres danych i informacji, których podania można wymagać w kwestionariuszu osoby ubiegającej się o zatrudnienie? (stanowiska UODO i MRiPS),
  2. Jakie są zasady postępowania ze skierowaniami i orzeczeniami lekarskimi dotyczącymi wstępnych badań profilaktycznych?
  • Czy skierowanie i orzeczenie może być elektroniczne? Jak je poprawnie dołączyć do papierowych akt osobowych?
  • Na jakich zasadach można przyjąć do pracy pracownika (urzędnika) bez przeprowadzania wstępnych badań profilaktycznych?
  • Czy w skierowaniu na badania wstępne trzeba informować o niepełnosprawności kandydata do pracy? (stanowisko MRiPS),
  • Jaki jest zakres dokumentów gromadzonych w części A akt osobowych?
  1. Jaki jest zakres danych i informacji, których można żądać od nowego pracownika (urzędnika)?
  • Jakie jest zakres danych, które pracodawca może przetwarzać wyłącznie za zgodą pracownika (urzędnika)?
  • Jak poprawnie skonstruować kwestionariusz osobowych od pracownika (urzędnika)? (pomocniczy wzór)
  • Na podstawie jakich dokumentów można potwierdzić dane zawarte w kwestionariuszu?
  • Jakich dokumentów okazanych przez nowego pracownika (urzędnika) nie można kopiować do akt osobowych? (stanowiska UODO oraz MRiPS)
  • Jakie informacje o zasadach przetwarzania danych osobowych trzeba przekazać nowemu pracownikowi?
  1. Jakie są zasady przetwarzania danych osoby zawiadamianej o wypadku?
  • Jak poprawnie zrealizować wymóg uzyskania zgody takiej osoby na przetwarzanie jej danych?
  • Jak spełnić obowiązki informacyjne wobec takiej osoby (stanowisko MRiPS i UODO, pomocniczy wzór formularza),
  1. Jakie informacje i dane musi obecnie zawierać umowa o pracę?
  2. Jak poprawnie stworzyć informację o warunkach zatrudnienia pracownika (urzędnika)?
  3. Jakie dodatkowe dokumenty muszą być tworzone w związku z zatrudnieniem nowego pracownika (urzędnika)?
  4. Jaki jest zakres dokumentów gromadzonych w części B akt osobowych zgodnie z przepisami oraz zgodnie z wykładnią?
  • Jakie nowe dokumenty gromadzi się w części B akt osobowych?
  • Czy warto zakładać podczęści w części B akt osobowych?
  • Czy można mieć elektroniczne podczęści, gdy akta osobowe są papierowe? (stanowisko MRiPS)
  • Czy można mieć różny zakres przedmiotowy podczęści dla różnych kategorii pracowników? (stanowisko MRiPS)
  • Jakie przykładowe podczęści warto wydzielić?
  1. Jaki jest zakres dokumentów gromadzonych i przechowywanych w części C akt osobowych?
  • Czy usuwać poprzednie świadectwo pracy, gdy zostanie wydane nowe świadectwo pracy w wyniku sprostowania albo w wyniku orzeczenia sądu pracy lub w wyniku ugody? (stanowisko MRiPS) jak to zrobić poprawnie?
  1. Jakie dokumenty przechowuje się w urzędach/jednostkach w części D akt osobowych?
  2. Na jakie dokumenty przeznaczona jest część E akt osobowych?
  • Ile czasu przechowuje się dokumenty w części E akt osobowych i na jakich zasadach się je usuwa?
  1. Jakie jest zakres dokumentów wchodzących w skład pozostałej dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy? w szczególności
  • Jakie jest zakres dokumentów wchodzących w skład dokumentacji dotyczącej ewidencjonowania czasu pracy?
  • Jakie nowe dokumenty trzyma się w dokumentacji dotyczącej ewidencjowania czasu pracy?
  1. Czy istnieje obowiązek dokonywania audytów akt osobowych? (stanowisko UODO),
  2. Czy istnieje obowiązek aktualizacji danych zawartych posiadanych przez pracodawcę dokumentach zgromadzonych w aktach osobowych? (stanowisko MRiPS)
  3. Jakie są zasady gromadzenia i przechowywania dokumentów, które - zgodnie z wykładnią - nie stanowią dokumentacji pracowniczej? w tym:
  • Gdzie jest miejsce przechowywania deklaracji ZUS oraz dokumentów podatkowych? (stanowisko MRiPS),
  • Czy poza aktami przechowuje się tzw. długie wnioski zasiłkowe o zasiłek macierzyński za czas urlopu rodzicielskiego?
  • Jaka dokumentacja BHP nie stanowi dokumentacji pracowniczej?
  • Na jakich zasadach przechowuje się zwolnienia lekarskie zgodnie ze stanowiskiem ZUS?
  • Jak się prowadzi dokumentację zfśs? (zgodnie ze stanowiskiem UODO)
  • Jakie jest czas przechowywania dokumentacji zfśs i dokonywania jej audytu? (stanowisko MRiPS).