Tytuł szkolenia
Dokumentacja pracownicza po nowelizacji przepisów prawa pracy
Czas trwania
6 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy) godz. 9.00-14.00
Forma zajęć
Szkolenie online
Liczba uczestników
25
Koszt
500.00 PLN
Adresat
- pracownicy działów kadr,
- kierownicy tj. naczelnicy wydziałów, dyrektorzy departamentów,
- radcowie prawni zajmujący się sprawami pracowniczymi
Cele
- pomoc uczestnikom w zgodnym przepisami, wykładnią i orzecznictwem stosowaniem przepisów dotyczących tworzenia, gromadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej,
- zaktualizowanie wiedzy uczestników na temat wymaganych dokumentów gromadzonych w dokumentacji pracowniczej po nowelizacji przepisów prawa pracy,
- przekazanie uczestnikom wskazówek dotyczących poprawnego prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej
Efekty szkolenia
- zapoznanie się z obowiązującymi przepisami oraz wykładnią dotyczącą prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej oraz najważniejszych dokumentów wchodzących w jej zakres,
- poszerzenie i uporządkowanie posiadanej wiedzy po nowelizacji przepisów prawa pracy,
- pomoc w stosowaniu posiadanej wiedzy w praktyce
Program
- Jaki jest zakres danych i informacji, których podania można wymagać w kwestionariuszu osoby ubiegającej się o zatrudnienie? (stanowiska UODO i MRiPS),
- Jakie są zasady postępowania ze skierowaniami i orzeczeniami lekarskimi dotyczącymi wstępnych badań profilaktycznych?
- Czy skierowanie i orzeczenie może być elektroniczne? Jak je poprawnie dołączyć do papierowych akt osobowych?
- Na jakich zasadach można przyjąć do pracy pracownika (urzędnika) bez przeprowadzania wstępnych badań profilaktycznych?
- Czy w skierowaniu na badania wstępne trzeba informować o niepełnosprawności kandydata do pracy? (stanowisko MRiPS),
- Jaki jest zakres dokumentów gromadzonych w części A akt osobowych?
- Jaki jest zakres danych i informacji, których można żądać od nowego pracownika (urzędnika)?
- Jakie jest zakres danych, które pracodawca może przetwarzać wyłącznie za zgodą pracownika (urzędnika)?
- Jak poprawnie skonstruować kwestionariusz osobowych od pracownika (urzędnika)? (pomocniczy wzór)
- Na podstawie jakich dokumentów można potwierdzić dane zawarte w kwestionariuszu?
- Jakich dokumentów okazanych przez nowego pracownika (urzędnika) nie można kopiować do akt osobowych? (stanowiska UODO oraz MRiPS)
- Jakie informacje o zasadach przetwarzania danych osobowych trzeba przekazać nowemu pracownikowi?
- Jakie są zasady przetwarzania danych osoby zawiadamianej o wypadku?
- Jak poprawnie zrealizować wymóg uzyskania zgody takiej osoby na przetwarzanie jej danych?
- Jak spełnić obowiązki informacyjne wobec takiej osoby (stanowisko MRiPS i UODO, pomocniczy wzór formularza),
- Jakie informacje i dane musi obecnie zawierać umowa o pracę?
- Jak poprawnie stworzyć informację o warunkach zatrudnienia pracownika (urzędnika)?
- Jakie dodatkowe dokumenty muszą być tworzone w związku z zatrudnieniem nowego pracownika (urzędnika)?
- Jaki jest zakres dokumentów gromadzonych w części B akt osobowych zgodnie z przepisami oraz zgodnie z wykładnią?
- Jakie nowe dokumenty gromadzi się w części B akt osobowych?
- Czy warto zakładać podczęści w części B akt osobowych?
- Czy można mieć elektroniczne podczęści, gdy akta osobowe są papierowe? (stanowisko MRiPS)
- Czy można mieć różny zakres przedmiotowy podczęści dla różnych kategorii pracowników? (stanowisko MRiPS)
- Jakie przykładowe podczęści warto wydzielić?
- Jaki jest zakres dokumentów gromadzonych i przechowywanych w części C akt osobowych?
- Czy usuwać poprzednie świadectwo pracy, gdy zostanie wydane nowe świadectwo pracy w wyniku sprostowania albo w wyniku orzeczenia sądu pracy lub w wyniku ugody? (stanowisko MRiPS) jak to zrobić poprawnie?
- Jakie dokumenty przechowuje się w urzędach/jednostkach w części D akt osobowych?
- Na jakie dokumenty przeznaczona jest część E akt osobowych?
- Ile czasu przechowuje się dokumenty w części E akt osobowych i na jakich zasadach się je usuwa?
- Jakie jest zakres dokumentów wchodzących w skład pozostałej dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy? w szczególności
- Jakie jest zakres dokumentów wchodzących w skład dokumentacji dotyczącej ewidencjonowania czasu pracy?
- Jakie nowe dokumenty trzyma się w dokumentacji dotyczącej ewidencjowania czasu pracy?
- Czy istnieje obowiązek dokonywania audytów akt osobowych? (stanowisko UODO),
- Czy istnieje obowiązek aktualizacji danych zawartych posiadanych przez pracodawcę dokumentach zgromadzonych w aktach osobowych? (stanowisko MRiPS)
- Jakie są zasady gromadzenia i przechowywania dokumentów, które - zgodnie z wykładnią - nie stanowią dokumentacji pracowniczej? w tym:
- Gdzie jest miejsce przechowywania deklaracji ZUS oraz dokumentów podatkowych? (stanowisko MRiPS),
- Czy poza aktami przechowuje się tzw. długie wnioski zasiłkowe o zasiłek macierzyński za czas urlopu rodzicielskiego?
- Jaka dokumentacja BHP nie stanowi dokumentacji pracowniczej?
- Na jakich zasadach przechowuje się zwolnienia lekarskie zgodnie ze stanowiskiem ZUS?
- Jak się prowadzi dokumentację zfśs? (zgodnie ze stanowiskiem UODO)
- Jakie jest czas przechowywania dokumentacji zfśs i dokonywania jej audytu? (stanowisko MRiPS).
|