Tytuł szkolenia
Poprawne planowanie i rozliczanie czasu pracy w administracji publicznej
Czas trwania
6 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy), godz. 9.00-14.00
Forma zajęć
Szkolenie online
Liczba uczestników
25
Koszt
550.00 PLN
Adresat
- pracownicy działów kadr,
- kierownicy tj. naczelnicy wydziałów, dyrektorzy departamentów,
- radcowie prawni zajmujący się sprawami pracowniczymi
Cele
- pomoc uczestnikom w zgodnym z nowymi przepisami, wykładnią i orzecznictwem stosowaniem przepisów dotyczących czasu pracy,
- wskazówki odnośnie możliwych rozwiązań praktycznych problemów związanych z poprawnym organizowaniem czasu pracy w urzędach i instytucjach,.
Efekty szkolenia
- zapoznanie się z obowiązującymi przepisami oraz wykładnią dotyczącą czasu pracy,
- poszerzenie oraz uporządkowanie posiadanej wiedzy,
- pomoc w stosowaniu posiadanej wiedzy w praktyce.
Program
- Jakie są zasady planowania czasu pracy w administracji publicznej? w tym:
- Gdy pracownik (urzędnik) podejmie zatrudnienie w trakcie okresu rozliczeniowego?
- Jak poprawnie wyliczyć wymiar czasu pracy, gdy pracownik (urzędnik): zmieni wymiar etatu lub zmieni system czasu pracy w trakcie okresu rozliczeniowego? (stanowisko MRPiPS)
- W jakich przypadkach pracownik (urzędnik) może zmienić wymiar etatu i na jakich zasadach? (zestawienie przypadków)
- Jak planować niedzielę i święto, w przypadkach, gdy jest to możliwe? (stanowisko PIP)
- Jak planować czas pracy, gdy święto przypada w sobotę? Jak poprawnie wyznaczyć inny dzień wolny?
- Dostępne w urzędach i innych instytucjach systemy i rozkłady czasu pracy – na jakich zasadach mogą być stosowane i usprawniać pracę? w tym:
- Na jakich zasadach zmienia się systemy i rozkłady czasu pracy pracownika (urzędnika)? (zestawienie przypadków z uwzględnieniem ostatnich zmian)
- Czym się różnią wnioski o zmianę systemu lub rozkładu czasu pracy w zależności od podstawy prawnej ich złożenia? (zestawienie różnic)
- Gdzie się przechowuje wnioski o zmianę systemu lub rozkładu czasu pracy? (wykaz miejsc w dokumentacji pracowniczej)
- Jakie są zasady tworzenia harmonogramów czasu pracy w zależności od systemu oraz rozkładu czasu pracy pracownika (urzędnika), a także zasady ich podawania do wiadomości pracowników (urzędników)? Kto jest za to odpowiedzialny? (stanowiska MRPiPS oraz PIP)
- Czy harmonogramy czasu pracy mogą być zmieniane po podaniu ich do wiadomości pracowników (urzędników)? Na jakich zasadach? (stanowisko MRPiPS)
- Jak się wprowadza i stosuje zadaniowy czas pracy?
- Jak wprowadzić zdaniowy czas pracy dla pojedynczego pracownika (urzędnika)?
- Jak planuje się czas pracy w zadaniowym czasie pracy i jak się przydziela zadania?
- Czy pracownikowi (urzędnikowi) zatrudnionemu w zadaniowym czasie pracy można wyznaczyć konkretną godzinę np. na spotkanie z przełożonym?
- Czy zadaniowy czas pracy wpływa na zakres dokumentacji pracowniczej?
- Jak się prowadzi ewidencję czasu pracy pracownikom (urzędnikom) zatrudnionym w zadaniowym czasie pracy?
- Jak poprawnie stosować ruchomy czas pracy?
- Jak poprawnie ewidencjonować godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy w ruchomym czasie pracy? (stanowisko MRPiPS)
- Czy można połączyć dwa rodzaje ruchomego czasu pracy?
- Jak zapewniać odpoczynek dobowy w ruchomym czasie pracy?
- Kiedy ma miejsce praca nadliczbowa?
- W podstawowym systemie czasu pracy?
- W równoważnym systemie czasu pracy?
- W ruchomym czasie pracy?
- W zadaniowym czasie pracy?
- Jakie są ograniczenia w polecaniu pracy nadliczbowej?
- Jakie są ograniczenia ze względu na okresy odpoczynku?
- Jakie są ograniczenia ze względu na pozostałe limity?
- Ile godzin nadliczbowych można polecić maksymalnie w danym okresie rozliczeniowym?
- Czy absencje pracownika (urzędnika) wpływają na limit nadgodzin? (stanowisko MRPiPS),
- Jakie są skutki przekroczenia limitu?
- Jakie są ograniczenia ze względu na fakt pełnienia funkcji rodzicielsko – opiekuńczych?
- Jakie są ograniczenia ze względu na niepełnosprawność?
- Jakie są zasady organizowania czasu pracy pracownika (urzędnika) niepełnosprawnego w czasie oczekiwania na kolejne orzeczenie o niepełnosprawności? (stanowisko BON)
- Na jakich zasadach pracownik niepełnosprawny może pracować w godzinach nadliczbowych?
- Jakie może być orzeczenie lekarza w tej kwestii i jak zgodę lekarza należy interpretować w zależności od treści orzeczenia? (stanowisko MRPiPS)
- Jakie są ograniczenia ze względu na zatrudnienie w systemie weekendowym? (stanowisko PIP)
- Jakie są zasady rekompensowania pracy w godzinach nadliczbowych w zależności od pragmatyki, która jest stosowana w urzędzie/jednostce?
- Jak poprawnie stosować przepisy o wynagrodzeniu za pracę nadliczbową w służbie cywilnej?
- Jak powinien być poprawnie złożony i rozpatrzony wniosek o wynagrodzenie za pracę nadliczbową?
- Jak poprawnie oddawać czas wolny za pracę nadliczbową w służbie cywilnej?
- Jakie są zasady rekompensaty pracy w dniu wolnym w zależności od pragmatyki, która jest stosowania w urzędzie/jednostce?
- Jakie są odrębności w rekompensowaniu pracy nadliczbowej kadrze kierowniczej urzędów/jednostek?
- Jakie są zasady wyjść prywatnych i innych zwolnień od pracy? w tym:
- W jakiej postaci ma być złożony wniosek o wyjście prywatne?
- Czy przełożony musi godzić się na wyjścia prywatne?
- Jakie jest termin na odpracowanie wyjścia prywatnego?
- Czy można „nadpracować” wyjście prywatne?
- Jakie są ograniczenia w odpracowywaniu wyjść prywatnych? (stanowiska MRPiPS)
- Jak poprawne zaznaczyć wyjścia prywatne i ich odpracowanie w ewidencji czasu pracy pracownika (urzędnika)?
- Jakie są zasady odpracowania wyjścia prywatnego przez pracowników objętych zakazem albo ograniczeniem wykonywania pracy nadliczbowej oraz innych pracowników (urzędników), którzy co do zasady nie mogą pracować dłużej niż 8 godzin na dobę? (stanowiska BON, MRPiPS oraz rozszerzone stanowisko GIP)
- Jakie „wyjścia” ciężarnych i pracowników niepełnosprawnych nie wymagają odpracowania?
- Na jakich zasadach zwalnia się od pracy pracowników (urzędników) z powodu siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych?
- Jak się zwalnia na oddanie krwi i w innych standardowych przypadkach?
- Czy dokumenty potwierdzające uprawnienie do zwolnienia od pracy np. wnioski o urlop okolicznościowy, zaświadczenie ze stacji krwiodawstwa można i trzeba przechowywać razem z ewidencją czasu pracy? (stanowisko UODO i MRPiPS),
- Jak rozliczać i ewidencjonować pracę ponadwymiarową pracownika (urzędnika) zatrudnionego na część etatu? (orzecznictwo Sądu Najwyższego oraz wyrok TSUE)
- Czy się różni praca ponadwymiarowa od pracy nadliczbowej?
- Jakie są zasady polecania, rozliczania i ewidencjonowania dyżuru? w tym:
- Czy każdy pracownik (urzędnik) może dyżurować?
- Jaka jest rekompensata dyżuru? (orzecznictwo Sądu Najwyższego)
- Kto decyduje o formie rekompensaty za dyżur? (orzecznictwo Sądu Najwyższego)
- W jakich przypadkach za dyżur nie przysługuje rekompensata?
- Jak ma się dyżur do okresu odpoczynku? (orzecznictwo Sądu Najwyższego i stanowisko MRPiPS),
- Jak się rozlicza czas pracy, gdy pracownik (urzędnik) brał udział w szkoleniach?
- Jak się rozlicza czas pracy w podróży służbowej?
- Jak rozliczyć czas pracy, gdy pracownik (urzędnik) podróżował po godzinach pracy albo w dniu wolnym? (stanowisko MRPiPS)
- Jak się traktuje przemieszczanie się między miejscami pracy w przypadku pracy zdalnej częściowej? (stanowisko MRPiPS)
- Jak się rozlicza czas pracy w podróży służbowej, gdy pracownik (urzędnik) jest zatrudniony w ruchomym czasie pracy? (stanowisko MRPiPS)
- Jak się rozlicza czas pracy w podróży służbowej gdy pracownik (urzędnik) jest zatrudniony w zadaniowym czasie pracy? (stanowisko MRPiPS)
- O której godzinie pracownik (urzędnik) ma się stawić w pracy, jeżeli zakończył podróż służbową w porze nocnej?
- W jakim przypadku jadąc – pracownik (urzędnik) odpoczywał? (stanowisko MRPiPS)
- Jak poprawnie prowadzić ewidencję czasu pracy?
|