Zakres szkolenia

Prawo pracy i HR

Tytuł szkolenia

Poprawne planowanie i rozliczanie czasu pracy w administracji publicznej

Termin

08-03-2024

Termin

8.03.2024

Czas trwania

6 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy), godz. 9.00-14.00

Forma zajęć

Szkolenie online

Liczba uczestników

25

Koszt

550.00 PLN

Prowadzący

Monika Frączek

Adresat

  • pracownicy działów kadr,
  • kierownicy tj. naczelnicy wydziałów, dyrektorzy departamentów,
  • radcowie prawni zajmujący się sprawami pracowniczymi

Cele

  • pomoc uczestnikom w zgodnym z nowymi przepisami, wykładnią i orzecznictwem stosowaniem przepisów dotyczących czasu pracy,
  •  wskazówki odnośnie możliwych rozwiązań praktycznych problemów związanych z poprawnym organizowaniem czasu pracy w urzędach i instytucjach,.

Efekty szkolenia

  • zapoznanie się z obowiązującymi przepisami oraz wykładnią dotyczącą czasu pracy,
  • poszerzenie oraz uporządkowanie posiadanej wiedzy,
  • pomoc w stosowaniu posiadanej wiedzy w praktyce.

Program

  1. Jakie są zasady planowania czasu pracy w administracji publicznej? w tym:
  • Gdy pracownik (urzędnik) podejmie zatrudnienie w trakcie okresu rozliczeniowego?
  • Jak poprawnie wyliczyć wymiar czasu pracy, gdy pracownik (urzędnik): zmieni wymiar etatu lub zmieni system czasu pracy w trakcie okresu rozliczeniowego? (stanowisko MRPiPS)
  • W jakich przypadkach pracownik (urzędnik) może zmienić wymiar etatu i na jakich zasadach? (zestawienie przypadków)
  • Jak planować niedzielę i święto, w przypadkach, gdy jest to możliwe? (stanowisko PIP)
  • Jak planować czas pracy, gdy święto przypada w sobotę? Jak poprawnie wyznaczyć inny dzień wolny?
  1. Dostępne w urzędach i innych instytucjach systemy i rozkłady czasu pracy – na jakich zasadach mogą być stosowane i usprawniać pracę? w tym:
  • Na jakich zasadach zmienia się systemy i rozkłady czasu pracy pracownika (urzędnika)? (zestawienie przypadków z uwzględnieniem ostatnich zmian)
  • Czym się różnią wnioski o zmianę systemu lub rozkładu czasu pracy w zależności od podstawy prawnej ich złożenia? (zestawienie różnic)
  • Gdzie się przechowuje wnioski o zmianę systemu lub rozkładu czasu pracy? (wykaz miejsc w dokumentacji pracowniczej)
  • Jakie są zasady tworzenia harmonogramów czasu pracy w zależności od systemu oraz rozkładu czasu pracy pracownika (urzędnika), a także zasady ich podawania do wiadomości pracowników (urzędników)? Kto jest za to odpowiedzialny? (stanowiska MRPiPS oraz PIP)
  • Czy harmonogramy czasu pracy mogą być zmieniane po podaniu ich do wiadomości pracowników (urzędników)? Na jakich zasadach? (stanowisko MRPiPS)
  1. Jak się wprowadza i stosuje zadaniowy czas pracy?
  • Jak wprowadzić zdaniowy czas pracy dla pojedynczego pracownika (urzędnika)?
  • Jak planuje się czas pracy w zadaniowym czasie pracy i jak się przydziela zadania?
  • Czy pracownikowi (urzędnikowi) zatrudnionemu w zadaniowym czasie pracy można wyznaczyć konkretną godzinę np. na spotkanie z przełożonym?
  • Czy zadaniowy czas pracy wpływa na zakres dokumentacji pracowniczej?
  • Jak się prowadzi ewidencję czasu pracy pracownikom (urzędnikom) zatrudnionym w zadaniowym czasie pracy?
  1. Jak poprawnie stosować ruchomy czas pracy?
  • Jak poprawnie ewidencjonować godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy w ruchomym czasie pracy? (stanowisko MRPiPS)
  • Czy można połączyć dwa rodzaje ruchomego czasu pracy?
  • Jak zapewniać odpoczynek dobowy w ruchomym czasie pracy?
  1. Kiedy ma miejsce praca nadliczbowa?
  • W podstawowym systemie czasu pracy?
  • W równoważnym systemie czasu pracy?
  • W ruchomym czasie pracy?
  • W zadaniowym czasie pracy?
  1. Jakie są ograniczenia w polecaniu pracy nadliczbowej?
  • Jakie są ograniczenia ze względu na okresy odpoczynku?
  • Jakie są ograniczenia ze względu na pozostałe limity?
  • Ile godzin nadliczbowych można polecić maksymalnie w danym okresie rozliczeniowym?
  • Czy absencje pracownika (urzędnika) wpływają na limit nadgodzin? (stanowisko MRPiPS),
  • Jakie są skutki przekroczenia limitu?
  • Jakie są ograniczenia ze względu na fakt pełnienia funkcji rodzicielsko – opiekuńczych?
  • Jakie są ograniczenia ze względu na niepełnosprawność?
  • Jakie są zasady organizowania czasu pracy pracownika (urzędnika) niepełnosprawnego w czasie oczekiwania na kolejne orzeczenie o niepełnosprawności? (stanowisko BON)
  • Na jakich zasadach pracownik niepełnosprawny może pracować w godzinach nadliczbowych?
  • Jakie może być orzeczenie lekarza w tej kwestii i jak zgodę lekarza należy interpretować w zależności od treści orzeczenia? (stanowisko MRPiPS)
  • Jakie są ograniczenia ze względu na zatrudnienie w systemie weekendowym? (stanowisko PIP)
  1. Jakie są zasady rekompensowania pracy w godzinach nadliczbowych w zależności od pragmatyki, która jest stosowana w urzędzie/jednostce?
  • Jak poprawnie stosować przepisy o wynagrodzeniu za pracę nadliczbową w służbie cywilnej?
  • Jak powinien być poprawnie złożony i rozpatrzony wniosek o wynagrodzenie za pracę nadliczbową?
  • Jak poprawnie oddawać czas wolny za pracę nadliczbową w służbie cywilnej?
  1. Jakie są zasady rekompensaty pracy w dniu wolnym w zależności od pragmatyki, która jest stosowania w urzędzie/jednostce?
  2. Jakie są odrębności w rekompensowaniu pracy nadliczbowej kadrze kierowniczej urzędów/jednostek?
  3. Jakie są zasady wyjść prywatnych i innych zwolnień od pracy? w tym:
  • W jakiej postaci ma być złożony wniosek o wyjście prywatne?
  • Czy przełożony musi godzić się na wyjścia prywatne?
  • Jakie jest termin na odpracowanie wyjścia prywatnego?
  • Czy można „nadpracować” wyjście prywatne?
  • Jakie są ograniczenia w odpracowywaniu wyjść prywatnych? (stanowiska MRPiPS)
  • Jak poprawne zaznaczyć wyjścia prywatne i ich odpracowanie w ewidencji czasu pracy pracownika (urzędnika)?
  • Jakie są zasady odpracowania wyjścia prywatnego przez pracowników objętych zakazem albo ograniczeniem wykonywania pracy nadliczbowej oraz innych pracowników (urzędników), którzy co do zasady nie mogą pracować dłużej niż 8 godzin na dobę? (stanowiska BON, MRPiPS oraz rozszerzone stanowisko GIP)
  • Jakie „wyjścia” ciężarnych i pracowników niepełnosprawnych nie wymagają odpracowania?
  • Na jakich zasadach zwalnia się od pracy pracowników (urzędników) z powodu siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych?
  • Jak się zwalnia na oddanie krwi i w innych standardowych przypadkach?
  • Czy dokumenty potwierdzające uprawnienie do zwolnienia od pracy np. wnioski o urlop okolicznościowy, zaświadczenie ze stacji krwiodawstwa można i trzeba przechowywać razem z ewidencją czasu pracy? (stanowisko UODO i MRPiPS),
  1. Jak rozliczać i ewidencjonować pracę ponadwymiarową pracownika (urzędnika) zatrudnionego na część etatu? (orzecznictwo Sądu Najwyższego oraz wyrok TSUE)
  • Czy się różni praca ponadwymiarowa od pracy nadliczbowej?
  1. Jakie są zasady polecania, rozliczania i ewidencjonowania dyżuru? w tym:
  • Czy każdy pracownik (urzędnik) może dyżurować?
  • Jaka jest rekompensata dyżuru? (orzecznictwo Sądu Najwyższego)
  • Kto decyduje o formie rekompensaty za dyżur? (orzecznictwo Sądu Najwyższego)
  • W jakich przypadkach za dyżur nie przysługuje rekompensata?
  • Jak ma się dyżur do okresu odpoczynku? (orzecznictwo Sądu Najwyższego i stanowisko MRPiPS),
  1. Jak się rozlicza czas pracy, gdy pracownik (urzędnik) brał udział w szkoleniach?
  2. Jak się rozlicza czas pracy w podróży służbowej?
  • Jak rozliczyć czas pracy, gdy pracownik (urzędnik) podróżował po godzinach pracy albo w dniu wolnym? (stanowisko MRPiPS)
  • Jak się traktuje przemieszczanie się między miejscami pracy w przypadku pracy zdalnej częściowej? (stanowisko MRPiPS)
  • Jak się rozlicza czas pracy w podróży służbowej, gdy pracownik (urzędnik) jest zatrudniony w ruchomym czasie pracy? (stanowisko MRPiPS)
  • Jak się rozlicza czas pracy w podróży służbowej gdy pracownik (urzędnik) jest zatrudniony w zadaniowym czasie pracy? (stanowisko MRPiPS)
  • O której godzinie pracownik (urzędnik) ma się stawić w pracy, jeżeli zakończył podróż służbową w porze nocnej?
  • W jakim przypadku jadąc – pracownik (urzędnik) odpoczywał? (stanowisko MRPiPS)
  1. Jak poprawnie prowadzić ewidencję czasu pracy?