Zakres szkolenia

Prawo pracy i HR

Tytuł szkolenia

Dokumentacja pracownicza – zagadnienia problematyczne

Termin

07-10-2024

Termin

7.10.2024

Czas trwania

6 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy), godz. 9.00-14.00

Forma zajęć

Szkolenie online

Liczba uczestników

25

Koszt

550.00 PLN

Prowadzący

Monika Frączek

Adresat

  • Pracownicy działów kadr
  • Kierownicy tj. naczelnicy wydziałów, dyrektorzy departamentów
  • Radcowie prawni zajmujący się sprawami pracowniczymi

Cele

  • Pomoc uczestnikom w zgodnym z przepisami, wykładnią i orzecznictwem stosowaniem przepisów dotyczących tworzenia, gromadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej
  • Zaktualizowanie wiedzy uczestników na temat wymaganych dokumentów gromadzonych w dokumentacji pracowniczej
  • Przekazanie uczestnikom wskazówek dotyczących poprawnego prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej

Efekty szkolenia

  • Zapoznanie się z obowiązującymi przepisami oraz wykładnią dotyczącą prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej
  • Zapoznanie się z zasadami tworzenia najważniejszych dokumentów wchodzących w zakres dokumentacji pracowniczej
  • Poszerzenie i uporządkowanie posiadanej wiedzy
  • Pomoc w stosowaniu posiadanej wiedzy w praktyce

Program

  1. Jaki jest zakres danych i informacji, których podania można wymagać w kwestionariuszu osoby ubiegającej się o zatrudnienie? (stanowiska UODO i MRPiPS)
  2. Jak poprawnie wypisywać i gromadzić orzeczenia lekarskie dotyczące wstępnych badań profilaktycznych?
    • Czy skierowanie i orzeczenie może być elektroniczne? Jak je poprawnie dołączyć do papierowych akt osobowych?
    • Na jakich zasadach można przyjąć do pracy pracownika (urzędnika) bez przeprowadzania wstępnych badań profilaktycznych?
    • Czy w skierowaniu na badania wstępne trzeba informować o niepełnosprawności kandydata do pracy? (stanowisko MRPiPS)
    • Jakich orzeczeń nie wolno przyjmować? (stanowisko MRPiPS)
  3. Jaki jest zakres dokumentów gromadzonych w części A akt osobowych?
  4. Jaki jest zakres danych i informacji, których można żądać od nowego pracownika (urzędnika)?
    • Jak poprawnie skonstruować kwestionariusz osobowych od pracownika (urzędnika)? (pomocniczy wzór)
    • Jakich dokumentów okazanych przez nowego pracownika (urzędnika) nie można kopiować do akt osobowych? (stanowiska UODO oraz MRPiPS)
    • Jak poprawnie pobrać zgodę i spełnić obowiązki informacyjne wobec osoby zawiadamianej o wypadku? (stanowisko MRPiPS i UODO, pomocniczy wzór formularza)
  5. Jak poprawnie wypisywać i gromadzić orzeczenia lekarskie dotyczące badań profilaktycznych w trakcie zatrudnienia?
    • Jak poprawnie skierować na badania w związku z wnioskiem o zgodę na pracę nadliczbową osoby z niepełnosprawnością?
    • Jakich informacji dla lekarza nie można wpisywać w treści skierowania na badania?
  6. Jak poprawnie stworzyć informację o warunkach zatrudnienia pracownika (urzędnika)?
    • Jakie informacje muszą być w niej wpisane zgodnie z obowiązującą wykładnią?
  7. Jakie dokumenty – nie wymienione w rozporządzeniu w sprawie dokumentacji pracowniczej – gromadzi się w części B akt osobowych? Omówienie najbardziej problematycznych dokumentów
    • Które dokumenty w procesie zatrudnienia muszą być papierowe, a które mogą być elektroniczne?
  8. Jaki jest zakres pozostałych części akt osobowych oraz dokumentów wchodzących w skład pozostałej dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy, w szczególności:
    • Jakie dokumenty trzyma się w dokumentacji dotyczącej ewidencjowania czasu pracy? (wykaz)
    • Jakich dokumentów nie trzyma się w dokumentacji pracowniczej? (wykaz)
    • Czy istnieje obowiązek aktualizacji danych zawartych posiadanych przez pracodawcę dokumentach zgromadzonych w aktach osobowych? (stanowisko MRPiPS)
  9. Czy istnieje obowiązek dokonywania audytów akt osobowych? (stanowisko UODO)
  10. Ile czasu przechowuje się poszczególne zbiory dokumentacji pracowniczej? (zestawienie wykładni)