Zakres szkolenia
Rozwój kompetencji osobistychTytuł szkolenia
Przyjazny język urzędowy i kultura komunikacji elektronicznej
Termin
13.11.2024
Czas trwania
8 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy), 9.00-16.00
Forma zajęć
Szkolenie stacjonarneLiczba uczestników
15Koszt
550.00 PLNProwadzący
Joanna Kałużna-RossAdresat
Pracownicy administracji publicznej
Cele
- Zapoznanie uczestników z podstawowymi zasadami poprawnego redagowania tekstów urzędowych
- Doskonalenie kompetencji językowej i komunikacyjnej potrzebnych w życiu zawodowym – poprawności, sprawności, skuteczności i estetyki posługiwania się językiem polskim
Efekty szkolenia
Wiedza zdobyta podczas szkolenia pozwoli jego uczestnikom na świadomy, optymalny dobór zwrotów, form gramatycznych i środków stylistycznych. W efekcie będą potrafili przygotowywać teksty będące wzorem jasności, precyzji i zwięzłości.
Program
Podczas zajęć są omawiane najbardziej typowe błędy językowe. Z jednej strony szkolenie jest wykładnią normy, a z drugiej – prezentuje najważniejsze tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny.
Wszystkie analizowane zdania są autentyczne. Zawierają błędy i nielogiczne sformułowania, które czasem wywołują komiczny efekt albo bywają niejednoznacznie rozumiane. To ostrzeżenie, jakie mogą być konsekwencje niesprawnego posługiwania się językiem.
- Wprowadzenie. Zapoznanie z podstawowymi elementami wzorcowego tekstu urzędowego.
- Ortografia (użycie wielkich i małych liter, pisownia łączna i rozdzielna, pisownia partykuły przeczącej nie), najnowsze zmiany w zakresie ortografii, zapis liczb, dat, nazw i tytułów aktów prawnych, zasady przywoływania ustaw i rozporządzeń) oraz interpunkcja.
- Odmiana wyrazów kłopotliwych (m.in. odmiana nazwisk).
- Składnia – związek zgody, związek rządu, zasady używania wyrazów funkcyjnych, szyk wyrazów w zdaniu, użycie imiesłowowych równoważników zdań.
- Kompozycja zdania złożonego – głównie zasady porządkowania treści, skróty składniowe.
- Skróty i skrótowce w zdaniu – skrótowce naruszające normę, różnica między skrótem a skrótowcem.
- Dobór wyrazów i związków frazeologicznych – zgodność ze znaczeniem, zharmonizowanie z kontekstem, wieloznaczność, użycie synonimów, łączliwość.
- Ekonomiczność treściowa (pleonazmy i tautologie), szablon językowy, wyrazy nadużywane.
- Styl tekstów urzędowych – cechy stylu komunikatywnego a styl ciężki, struktury opisowe i rozwlekłe, nieuzasadniona podniosłość, nieuzasadniona potoczność.
- Zasady prostego języka w korespondencji oficjalnej i redagowania dostępnych informacji pod kątem osób niepełnosprawnych.
- Spójność i kompozycja tekstu.
- Najnowsze polskie słownictwo (m.in. zapożyczenia, wyrazy modne).
- Korespondencja oficjalna (maile, pisma urzędowe) – struktura, budowa i standaryzacja tekstu, zwroty grzecznościowe, formuły rozpoczynające i kończące.
- Prawidłowe pod względem technicznym rozmieszczenie tekstu w piśmie urzędowym.
- Zasady netykiety.
- Tytulatura – sposoby zwracania się w mowie i w piśmie do osób pełniących funkcje publiczne.