Zakres szkolenia
Rozwój kompetencji osobistychTytuł szkolenia
Przyjazny język urzędowy i skuteczna komunikacja w administracji publicznej
Termin
26-27.09.2024
Czas trwania
16 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 8.00-15.00
Forma zajęć
Szkolenie stacjonarneLiczba uczestników
15Koszt
850.00 PLNProwadzący
Joanna Kałużna-RossAdresat
Pracownicy administracji publicznej
Cele
- Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zasadami poprawnego redagowania tekstów urzędowych
- Doskonalenie kompetencji językowej i komunikacyjnej potrzebnych w życiu zawodowym – poprawności, sprawności, skuteczności i estetyki posługiwania się językiem polskim
- Ćwiczenie technik komunikacji i umiejętności interpersonalnych
Efekty szkolenia
W dzisiejszym świecie dobra komunikacja z klientem jest wyznacznikiem wysokiej jakości usług i skuteczności funkcjonowania urzędu. Właściwe rozpoznanie oczekiwań, sposób prowadzenia rozmowy oraz asertywna postawa urzędnika czynią komunikację z klientem skuteczną dla obu stron.
Korzyści dla uczestnika:
- umiejętność przygotowywania tekstów urzędowych będących wzorem jasności, precyzji i zwięzłości
- autodiagnoza stylu komunikowania
- poznanie zasad efektywnej komunikacji w kontaktach urzędowych
- zwiększenie świadomości popełnianych błędów
- pewność siebie i swoboda podczas rozmowy
Program
Szkolenie ma charakter warsztatowy. Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi: burza mózgów, ćwiczenia indywidualne i w grupach, analiza przypadku, dyskusje moderowane, krótkie prezentacje i testy diagnostyczne.
- Style komunikowania się a typy osobowości i role w grupie, systemy reprezentacji sensorycznej – autodiagnoza
- Asertywna komunikacja w pracy urzędnika – rozróżnienie zachowań asertywnych, uległych i agresywnych, model asertywnej odmowy, wyrażanie i przyjmowanie krytyki, mapa asertywności
- Komunikacja werbalna i niewerbalna – co wpływa negatywnie, a co pozytywnie na wizerunek urzędnika i urzędu
- Przeszkody związane z procesem komunikacji – jak je rozpoznać, techniki umożliwiające przezwyciężenie trudnych sytuacji, rodzaje filtrów osobistych
- Profesjonalna autoprezentacja pracownika urzędu – m. in. wskaźniki sympatii, braku asertywności, pewności siebie, władzy, statusu i dominacji, znaczenie kolorów
- W poszukiwaniu lepszego zrozumienia – rodzaje i funkcje pytań, różnica między słuchaniem aktywnym a biernym, parafraza a klaryfikacja, komunikat „ja” i jego zastosowanie
- Praca z trudnym klientem – przełamywanie negatywnych wzorców zachowań
- Język dobrej komunikacji, środki argumentacji
- Zapoznanie z podstawowymi elementami wzorcowego tekstu urzędowego
- Ortografia (użycie wielkich i małych liter, pisownia łączna i rozdzielna, pisownia partykuły przeczącej nie), najnowsze zmiany w zakresie ortografii, zapis liczb, dat, nazw i tytułów aktów prawnych, zasady przywoływania ustaw i rozporządzeń) oraz interpunkcja
- Odmiana wyrazów kłopotliwych (m.in. odmiana nazwisk)
- Składnia – związek zgody, związek rządu, zasady używania wyrazów funkcyjnych, szyk wyrazów w zdaniu, użycie imiesłowowych równoważników zdań
- Kompozycja zdania złożonego – głównie zasady porządkowania treści, skróty składniowe
- Skróty i skrótowce w zdaniu – skrótowce naruszające normę, różnica między skrótem a skrótowcem
- Dobór wyrazów i związków frazeologicznych – zgodność ze znaczeniem, zharmonizowanie z kontekstem, wieloznaczność, użycie synonimów, łączliwość
- Ekonomiczność treściowa (pleonazmy i tautologie), szablon językowy, wyrazy nadużywane
- Styl tekstów urzędowych – cechy stylu komunikatywnego a styl ciężki, struktury opisowe i rozwlekłe, nieuzasadniona podniosłość, nieuzasadniona potoczność
- Zasady prostego języka w korespondencji oficjalnej
- Redagowanie informacji pod kątem osób z niepełnosprawnościami
- Spójność i kompozycja tekstu
- Najnowsze polskie słownictwo (m. in. zapożyczenia, wyrazy modne)
- Korespondencja oficjalna (maile, pisma urzędowe) – struktura, budowa i standaryzacja tekstu, zwroty grzecznościowe, formuły rozpoczynające i kończące
- Prawidłowe pod względem technicznym rozmieszczenie tekstu w piśmie urzędowym
- Zasady netykiety
- Tytulatura – sposoby zwracania się w mowie i w piśmie do osób pełniących funkcje publiczne