Zakres szkolenia
Rozwój kompetencji osobistychTytuł szkolenia
Wprowadzenie do metod myślenia analitycznego oraz technik radzenia sobie z błędami w myśleniu logicznym dla pracowników administracji publicznej
Termin
6-7.11.2024
Czas trwania
16 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 9.00-16.00
Forma zajęć
Szkolenie stacjonarneLiczba uczestników
20Koszt
850.00 PLNProwadzący
dr Marek TarabułaAdresat
Pracownicy na stanowiskach specjalistycznych
Cele
- Wzmocnienie umiejętności analitycznych uczestników
- Nauka technik wspomagających analizowanie różnych treści. Tematyka ta jest pomijana w trakcie formalnej edukacji w Polsce, a w administracji publicznej deficyt zdolności analitycznych jest problemem wobec lawinowego wzrostu przetwarzanych danych. Przykłady i problemy omawiane na szkoleniu nawiązują do specyfiki pracy administracji publicznej.
Efekty szkolenia
Po ukończeniu szkolenia jego uczestnicy powinni umieć:
- dokonywać selekcji informacji i trafnej analizy posiadanych danych
- konstruować poprawne argumenty i dowody analityczne, stosując w praktyce poznane techniki oraz wyciągając poprawne wnioski z posiadanych danych
- przygotowywać poprawne dokumenty analityczne, pozbawione typowych błędów logicznych i poznawczych
Program
- Na czym polega właściwa postawa analityczno-krytyczna
- Podstawowe zasady myślenia analitycznego i jego granice
- Przygotowanie do analizy danych ze szczególnym uwzględnieniem ludzkich błędów poznawczych
- Najczęstsze błędy w analizie danych
- Niezbędne cechy poprawnego dowodu analitycznego
- Znajdowanie punktu ciężkości analizy
- Wykrywanie związków semantycznych, syntaktycznych, graficznych i statystycznych w zbiorze danych
-
Metody myślenia analitycznego
- Eliminacji
- Iteracji wg określonego kryterium
- Rozkładu złożonych zbiorów danych na elementy proste, porównawcze, graficzne
-
Kontekst myślenia analitycznego
- Asocjacje myślenia analitycznego z myśleniem kreatywnym i systemowym
- Pozalogiczne pułapki w myśleniu analitycznym (krzywa Gaussa, dane chaotyczne i stochastyczne, metajęzyk itd.)
- Zamiast zakończenia: Czy myślenie analityczne poddaje się analizie?