Tytuł szkolenia

Wprowadzenie do metod myślenia analitycznego oraz technik radzenia sobie z błędami w myśleniu logicznym dla pracowników administracji publicznej

Termin

06-11-2024, 07-11-2024

Termin

6-7.11.2024

Czas trwania

16 godzin dydaktycznych (2 dni szkoleniowe), godz. 9.00-16.00

Forma zajęć

Szkolenie stacjonarne

Liczba uczestników

20

Koszt

850.00 PLN

Prowadzący

dr Marek Tarabuła

Adresat

Pracownicy na stanowiskach specjalistycznych

Cele

  • Wzmocnienie umiejętności analitycznych uczestników
  • Nauka technik wspomagających analizowanie różnych treści. Tematyka ta jest pomijana w trakcie formalnej edukacji w Polsce, a w administracji publicznej deficyt zdolności analitycznych jest problemem wobec lawinowego wzrostu przetwarzanych danych. Przykłady i problemy omawiane na szkoleniu nawiązują do specyfiki pracy administracji publicznej.

Efekty szkolenia

Po ukończeniu szkolenia jego uczestnicy powinni umieć:

  • dokonywać selekcji informacji i trafnej analizy posiadanych danych
  • konstruować poprawne argumenty i dowody analityczne, stosując w praktyce poznane techniki oraz wyciągając poprawne wnioski z posiadanych danych
  • przygotowywać poprawne dokumenty analityczne, pozbawione typowych błędów logicznych i poznawczych

Program

  1. Na czym polega właściwa postawa analityczno-krytyczna
  2. Podstawowe zasady myślenia analitycznego i jego granice
  3. Przygotowanie do analizy danych ze szczególnym uwzględnieniem ludzkich błędów poznawczych
  4. Najczęstsze błędy w analizie danych
  5. Niezbędne cechy poprawnego dowodu analitycznego
  6. Znajdowanie punktu ciężkości analizy
  7. Wykrywanie związków semantycznych, syntaktycznych, graficznych i statystycznych w zbiorze danych
  8. Metody myślenia analitycznego
    • Eliminacji 
    • Iteracji wg określonego kryterium
    • Rozkładu złożonych zbiorów danych na elementy proste, porównawcze, graficzne
  9. Kontekst myślenia analitycznego
    • Asocjacje myślenia analitycznego z myśleniem kreatywnym i systemowym
    • Pozalogiczne pułapki w myśleniu analitycznym (krzywa Gaussa, dane chaotyczne i stochastyczne, metajęzyk itd.)
  10. Zamiast zakończenia: Czy myślenie analityczne poddaje się analizie?