Tytuł szkolenia
ONLINE LIVE Akademia Zarządzania Projektami w Administracji Publicznej poziom III - dla kierowników programu (I edycja)
Termin
17-11-2021, 18-11-2021, 19-11-2021, 20-11-2021, 21-11-2021, 22-11-2021, 23-11-2021, 24-11-2021, 25-11-2021
Termin
- 17 listopada - 10.00 - 16.00
- 18 listopada - 10.00 - 16.00
- 19 listopada - 10.00 - 14.00
- 24 listopada - 10.00 - 16.00
- 25 listopada - 10.00 -13.00
Czas trwania
5 dni szkoleniowych – 33,5h dydaktyczne
Forma zajęć
Szkolenie spójne z rekomendacjami metodycznymi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, które stanowią bezpośredni impuls do jego uruchomienia. Obserwacje i wnioski zbierane przez uczestników kursu mogą wpłynąć na kształt przyszłej polskiej metodyki zarządzania programami
Liczba uczestników
20
Koszt
1950.00 PLN
Adresat
Kurs jest skierowany do uczestników realizujących przedsięwzięcia w administracji publicznej. Przedsięwzięcia są realizowane za pieniądze publiczne. Czy to powoduje, że inaczej myślimy o efektywności, rzetelności i celowości wydawanych środków w porównaniu do przedsięwzięć realizowanych w sektorze prywatnym? Oczywiście są różnice, nieraz istotne, o których będziemy mówić. Nie mniej jednak standard zarządzania programami, sposób przygotowania programu, ocena zasadności jego realizacji, narzędzia i techniki są takie same w „obu światach”. I to jest druga ogólna konstatacja dotycząca całego kursu
Cele
Poziom III, umożliwiający świadome uczestnictwo w zespołach realizujących programy według metodyki MSP® zarówno w ramach odpowiedzialności decyzyjnej, jak i wykonawczej. Jednocześnie szkolenie pokazuje zarówno praktyki zarządzania programami w administracji publicznej, inne niż MSP, stosowane w administracji publicznej w Europie, oraz szerzej w krajach OECD, wybierając do zasygnalizowania najskuteczniejsze z nich.
Efekty szkolenia
Korzyści dla organizacji:
- Posiadanie kompetentnego wsparcia w podejmowaniu decyzji do zarówno definiowania programu, jego realizacji jak również wykorzystania „myślenia programowego” dla wsparcia różnych działań organizacyjnych, biznesowych i sprzedażowych
- Wsparcie merytoryczne w przygotowywaniu i modyfikowaniu strategii
- Narzędzia i techniki, również procesowe, dla wprowadzenia ciągłej adaptacji strategii do szybko zmieniających się okoliczności
- Wykorzystanie standardu do uruchamiania istotnych przedsięwzięć inwestycyjnych za publiczne pieniądze w celu optymalizacji procesu decyzyjnego i realizacyjnego.
- Uczestnicy będą potrafili wspierać budowę i realizację programu
Korzyści dla uczestnika:
Każdy uczestnik nabędzie lub utrwali/poszerzy kompetencje w zakresie:
- Identyfikowania i przygotowania programu do realizacji,
- Nabędzie umiejętności stosowania praktycznych technik i narzędzi służących do przygotowania i realizacji programu
- Nauczy się różnych metod i sposobów realizacji programu w celu optymalizacji korzyści w zależności od swoich potrzeb
- Nauczy się jak budować przyszły model operacyjny i jak go skutecznie implementować budując mierzalne korzyści dla organizacji w której pracuje oraz dla własnych potrzeb
- Nauczy się jak podchodzić do różnych aspektów zmiany indywidualnej, zespołowej, organizacyjnej i stylu przywództwa.
- Będzie potrafił budować portfel projektów w optymalny sposób, unikając błędów w inwestowaniu w niewłaściwe projekty
- Będzie potrafił stosować zarządzanie programem do, między innymi, skutecznego wdrażania strategii i zmian.
- Będzie wiedział, jakie narzędzia i techniki warto stosować, a jakie nie.
|
Program
-
Dzień pierwszy
- Projekty, programy, portfele – różnice, zastosowanie, powiązania
- Kontekst zarządzania programami – jak wyglądają dzisiaj na świecie najlepsze praktyki wpierające zarządzanie strategiczne i operacyjne.
- Wprowadzenie do zarządzania programami – praktyki stosowane w różnych organizacjach publicznych w Europie i na świecie. Omówienie i rekomendacje z czego warto korzystać (patrz materiały dodatkowe o których była mowa w informacjach ogólnych. (dodatkowe materiały w „paczce”)
- Praktyki zarządzania programami w Polsce – przykłady standardów i wdrożeń stosowanych w Polsce w administracji centralnej i samorządowej oraz w Spółkach Skarbu Państwa – tam, gdzie będzie to możliwe – przykłady konkretnych instytucji, rozwiązań i ich skuteczności wdrożeniowej. (dodatkowe materiały w „paczce”)
-
Przygotowanie programu:
- Zlecenia przygotowania założeń dla programu
- Założenia Programu
- Proces inicjowania programu
-
Narzędzia, techniki i rozwiązania do zastosowania na tym etapie budowy programu
- Studium wykonalności (dodatki w paczce dla KSAP)
- Uzasadnienie biznesowe (dodatkowe materiały jw.)
- P3M3® (dodatkowe materiały jw.)
- Matryca Logiczna Inwestycji (dodatkowe materiały jw.)
- OGC® Gateway Review Process (dodatkowe materiały jw).
-
Dzień drugi
-
Proces definiowania programu
- Zespół definiujący program – jaki, po co, jak zorganizowany
- Analiza interesariuszy
- Dopracowanie wizji i opracowanie Modelu Docelowego / Przyszłego Modelu Operacyjnego
- Opracowanie profili korzyści, modelowanie korzyści ich walidacja
- Planowanie portfel projektów
- Identyfikacja transz / etapów realizacyjnych programu
- Zaprojektowanie organizacji programu
- Opracowanie ładu programu
- Opracowanie planu programu
- Złożenie dokumentu definiującego program
- Opracowanie i potwierdzenie uzasadnienia biznesowego
- Przygotowanie pierwszej transzy
- Omówienie podejścia do definiowania i realizacji programu na przykładach z których warto korzystać: NATO, NASA, UNDP, Champs2, Trampolina, UK NAO - ramy dla oceny przeglądu programów, KPRM – 4 podręczniki, inne.
-
Dzień trzeci
- Omówienie scenariusza dotyczącego reformy służby zdrowia i pokazanie na czym będzie polegała praca z tym scenariuszem
- Ćwiczenia i zagadnienia do rozwiązywania w celu utrwalenia pierwszych dwóch dni szkolenia
-
Proces zarzadzania transzami
- Zarządzanie ryzykiem i zagadnieniami
- Kontrolowanie i zapewnianie komunikacji
- Praca Biura Programu
- Monitorowanie, raportowanie i kontrola
-
Dzień czwarty
- Omówienie pracy domowej dotyczącej scenariusza reformy służby zdrowia
- Wzory dokumentów, szablony, technik i narzędzia – podsumowanie dotychczasowych informacji, dyskusja co jest potrzebne i dlaczego.
-
Proces Budowy potencjału
- Zarządzanie i kierowanie dostarczaniem wyników z portfela projektów i działań nie projektowych
- Ćwiczenia i dyskusja na temat zarzadzania projektami, zarządzania ich portfelem i omówienie krytycznych czynników sukcesu
-
Dzień Piąty
-
Proces realizacji korzyści
- Zarządzanie przed przejściem do nowego stanu
- Zarządzanie przechodzeniem do nowego stanu
- Zarządzanie po przejściu do nowego stanu
- Zarządzanie zmianą indywidualną, zespołowa, organizacyjną i stylu przywództwa.
- Proces zamykania programu
- Omówienie dokumentacji zarządczej dla programu
- Omówienie powiązań – portfel, program, projekt. Praktyka budowy i działania. Krytyczne czynniki sukcesu
- Dyskusja podsumowująca szkolenia, omówienie zawartości „paczki”
|