SYNERGIA – Sieć współpracy i wymiany doświadczeń urzędników wysokiego szczebla z Europy Środkowej i Wschodniej
Cel projektu
Na bazie sieci współpracy kadry zarządzającej administracji publicznej z krajów Europy Środkowej i Wschodniej:
- przygotowanie i realizacja nowego programu edukacyjno-kooperacyjnego,
- wdrożenie w polskiej administracji wypracowanych w trakcie realizacji programu rozwiązań w zakresie zarządzania instytucją.
Adresaci projektu
Uczestnikiem projektu były:
- instytucje administracji centralnej lub rządowej terenowej z Polski,
- instytucje administracji centralnej lub rządowej terenowej z krajów Europy Środkowej i Wschodniej,
- jednostki podległe oraz jednostki nadzorowane przez instytucje administracji centralnej lub rządowej terenowej z Polski lub krajów Europy Środkowej i Wschodniej,
- które podjęły się udziału w wypracowaniu, a w przypadku instytucji z Polski również wdrożeniu wypracowanych zaleceń w obszarze zarządzania instytucjami.
Instytucje wytypowały do udziału w projekcie swoich przedstawicieli, pełniących funkcje kierownicze lub koordynujące zespół:
- szczebel centralny (sekretarze stanu, podsekretarze stanu, kierownicy urzędów centralnych i ich zastępcy, dyrektorzy generalni, dyrektorzy podstawowych komórek organizacyjnych instytucji i ich zastępcy, główni księgowi oraz równorzędne do wymienionych),
- szczebel terenowy (wojewodowie, wicewojewodowie, kierownicy urzędów terenowych i ich zastępcy, dyrektorzy generalni, kierownicy podstawowych komórek organizacyjnych instytucji i ich zastępcy, główni księgowi oraz równorzędne do wymienionych).
Zgłoszone osoby tworzyły zespół projektowy w instytucji uczestnika. W skład zespołu wchodził: co najmniej jeden przedstawiciel najwyższego kierownictwa instytucji uczestnika (tj. sekretarz stanu, podsekretarz stanu, wojewoda, wicewojewoda, kierownik urzędu centralnego lub jego zastępca, dyrektor generalny) lub osoba upoważniona przez niego do projektowania i wprowadzania udoskonaleń o charakterze zarządczym w danej instytucji. Zespół wyznaczał we wniosku zgłoszeniowym do projektu koordynatora zespołu do spraw organizacyjnych.
W projekcie udział wzięło łącznie 170 przedstawicieli instytucji administracji publicznych, w tym 100 osób z Polski oraz 70 przedstawicieli administracji krajów Europy Środkowej i Wschodniej (Bułgaria, Węgry, Łotwa).
Forma realizacji
Projekt był realizowany w 4 edycjach (pierwsza edycja – pilotażowa). Na każdą edycję projektu składała się realizacja programu edukacyjno – kooperacyjnego oraz fazy wdrożeniowej.
Program edukacyjno-kooperacyjny liczył 22 dni zajęć prowadzonych w języku angielskim w Polsce (w siedzibie KSAP), w krajach partnerskich (Bułgaria, Łotwa, Węgry) oraz w formie online i obejmował:
- cykl zajęć edukacyjnych (zarządzanie projektami w sektorze publicznym (spójna metodologia project management), zarządzanie strategiczne w administracji publicznej, zarządzanie procesami, zarządzanie zmianą, zarządzanie ryzykiem, zarządzanie ludźmi (m.in. przywództwo, motywowanie pracowników, zarządzanie zespołem), zarządzanie komunikacją i skuteczne negocjacje, wykorzystanie IT w sektorze publicznym.
- warsztaty problemowe – wypracowanie innowacyjnych zaleceń w obszarze zarządzania instytucją.
Sesje krajowe i wyjazdowe organizowane były w formie zajęć szkoleniowych, spotkań networkingowych, warsztatów, sesji peer-learningowych itp. Zajęcia realizowane były trybie stacjonarnym i zdalnym.
Wdrożenie dobrych praktyk
Wybrane, w drodze konkursu wewnętrznego w projekcie, polskie instytucje administracji publicznej otrzymały wsparcie w zakresie przeszkolenia pracowników we wdrażaniu praktyki w instytucji oraz środki finansowe w ramach projektu na pierwszy etap wdrożenia nowego, wypracowanego w trakcie sesji szkoleniowych rozwiązania z zakresu zarządzania instytucją.
Okres realizacji
Projekt realizowany był od września 2019 r. do 31 grudnia 2023 r.
Partnerzy
Projekt był realizowany przez KSAP w partnerstwie z:
- IPA – Institute of Public Administration (Bułgaria),
- LSPA – Latvian School of Public Administration (Łotwa),
- UPS – University of Public Service (Węgry).
Finansowanie projektu
Projekt był wdrażany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój:
- oś priorytetowa: IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa,
- działanie: 4.3. Współpraca ponadnarodowa.